Dit is hoe 20 minuten wandelen per dag je lichaam en je leven kunnen veranderen - BekijkDezeVideo.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Dit is hoe 20 minuten wandelen per dag…
29 foto's van moeders uit de dierenwereld, die ons vertellen over zwangerschap in al haar magische nuances Daarom voelen we ons meteen beter als we naar de zee kijken

Dit is hoe 20 minuten wandelen per dag je lichaam en je leven kunnen veranderen

5.943
Advertisement

Het is onwaarschijnlijk dat iemand de enorme voordelen voor het lichaam van lichaamsbeweging niet kent: toch zijn er veel mensen die simpelweg besluiten om in hun vrije tijd niet te bewegen. Misschien heb je weinig vrije tijd, of is de sportschool te duur: sport is echter veel meer dan een keuze.

Met lichamelijke beweging blijf je niet eeuwig jong, maar voegt zeker enkele jaren aan het leven toe, ook de kwaliteit daarvan verbetert: welke sport zou je kiezen? Volgens deskundigen is wandelen een goed uitgangspunt. Hier zijn enkele voordelen van een gewone wandeling.

Wat gebeurt er als je regelmatig wandelt.

1. Het vermindert het risico op diabetes.

Als er in de familie een voorgeschiedenis van diabetes is, is het goed om een gezonde levensstijl aan te nemen die de mogelijkheid om deze ziekte te ontwikkelen vermindert of volledig elimineert. Een van de verschillende goede gewoonten die kunnen worden gehanteerd, is het dagelijks lopen gedurende minimaal een uur: hierbij wordt het risico met 30% verminderd. Lopen vermindert ook buikvet, gerelateerd aan het begin van diabetes.

2. Verlaagt het risico op Alzheimer.

Een studie uitgevoerd bij mannen tussen 71 en 93 jaar merkte op dat degenen die dagelijks minstens een halve kilometer liepen een verminderd risico hadden op de helft van de ontwikkelde vormen van dementie inclusief de ziekte van Alzheimer, in vergelijking met degenen die nooit wandelden.

3. Het verlaagt de bloeddruk.

Een wandeling in een gematigd tempo verlaagt de bloeddruk bij diegenen die lijden aan hoge bloeddruk.

4. Het vermindert pijn en verbetert de mobiliteit.

Degenen die lijden aan chronische pijnen veroorzaakt door bepaalde pathologieën kunnen enorme voordelen bij het wandelen vinden: de intensiteit van de pijn neemt zelfs aanzienlijk af tijdens en na het lopen.

5. Het verbetert de gezondheid van de botten.

Mensen die dagelijks trainen hebben gezondere tanden en botten: lopen verlaagt het risico op osteoporose, fracturen en rugklachten.

6. Het verbetert de spijsvertering.

In geval van problemen met de spijsvertering is wandelen een natuurlijk medicijn: de beweging die het kenmerkt, helpt de gastrische mobiliteit.

7. Het verbetert cognitieve functies.

Wandelen is goed voor volwassenen en kinderen: het is gebleken dat meerdere cognitieve functies (taal, geheugen, leren...) na een wandeling verbeteren.

Advertisement
foto: maxpixel.net

8. Het zorgt voor een langere levensduur.

Regelmatig lopen voegt jaren van kwaliteit toe aan het leven.

9. Het maakt je gelukkiger.

Tenminste 20 minuten per dag wandelen verhoogt het gevoel van eigenwaarde, vertrouwen in anderen en geeft innerlijke rust.

10. Verstevigt relaties.

Omdat het een niet-competitieve activiteit is, bevordert het socialisatie.

Alle voordelen zijn groter zodra je begint te lopen: maak je geen zorgen, het is nooit te laat om te beginnen. Doe het vandaag nog! Hier zijn enkele trucs om zonder stress te starten:

• Geef de voorkeur aan een moment van de dag wanneer de zon schijnt. Je voorkomt plotselinge temperatuursveranderingen en je kunt vitamine D bijtanken.
• Neem muziek mee of als je de voorkeur geeft aan stads- of natuurgeluiden, niets.
• Pak indien mogelijk niet de auto: doe zoveel mogelijk alles lopend.

Naast wandelen, is het ook aan te raden om deze gewoonten aan te nemen:

• Neem de trap in plaats van de lift: of neem eerst een verdieping en ga dan lopend verder.
• Gebruik de auto zo min mogelijk.
• Stap een paar haltes eerder uit en ga te voet verder.
• Parkeer iets verder van waar je naartoe moet.
• Neem de tijd: ervoor kiezen om te lopen zal waarschijnlijk een paar minuten langer duren, maar het is geen verspilling van tijd!

Tags: SportGezondheid
Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement
x

Log alsjeblieft in om een video te uploaden

Registreer je met Facebook in twee eenvoudige stappen!
(We gebruiken Facebook enkel om de registratie te versnellen we plaatsen NIKS op jouw tijdslijn)

Login met Facebook

Vond je de video leuk?

Klik op "vind ik leuk" om op de hoogste te blijven en niet de beste video's te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt