Vis eten is goed voor de gezondheid: drie porties per week verminderen het risico op darmkanker - BekijkDezeVideo.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Vis eten is goed voor de gezondheid:…
Deze hond werd achtergelaten in een plastic zak, maar gelukkig greep een vrouw in Charismatisch, direct, sociaal: 8 redenen waarom de Leeuw het meest interessante sterrenbeeld is

Vis eten is goed voor de gezondheid: drie porties per week verminderen het risico op darmkanker

1.328
Advertisement

De uitdrukking "we zijn wat we eten" klopt meer dan ooit, omdat de kwaliteit en kwantiteit van voedsel een belangrijke invloed hebben op de gezondheidstoestand van het organisme. Naar aanleiding van deze redenering zouden we ook kunnen zeggen dat we in mindere of meerdere mate ziek worden op basis van hoe we ons voeden. Als het waar is dat sommige voedingskeuzes meer schade kunnen veroorzaken dan andere, is het net zo waar om te stellen dat bepaalde voedingsmiddelen op tafel een preventieve rol kunnen spelen.

foto: Pexels

In dit geval kan vis, als het minstens 3 keer per week wordt gegeten, het risico op darmkanker verminderen van 10% tot 12%. Dit werd verklaard door onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Oxford in samenwerking met het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC). De studie werd gefinancierd door het World Cancer Research Fund en gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Gastroenterology and Hepatology.

Het onderzoek werd uitgevoerd op een steekproef van ongeveer 500 duizend mensen gedurende 15 jaar, waarbij de eetgewoonten en de evolutie van hun gezondheidstoestand werden gevolgd. Meer dan 6000 proefpersonen die helemaal geen visconsumptie in hun dieet hadden geïntroduceerd, ontwikkelden vormen van darmkanker.

Vis is rijk aan Omega-3 lange-keten meervoudig onverzadigde vetten die helpen het spijsverteringskanaal te beschermen tegen chronische ontstekingsprocessen. Er is geschat dat ongeveer 400 gram per week voldoende is, dus gemiddeld ongeveer 3 porties elke zeven dagen. Het onderzoek beschouwde de inname van visolie alleen via voedsel en niet via supplementen. De theorie is echter dat deze stoffen ook in synthetische vorm gunstige effecten op de darm kunnen hebben.

De studie benadrukt ook dat niet alle vissen hetzelfde positieve effect op de gezondheid hebben, in feite hebben zeevruchten en weekdieren niet dezelfde voedingskwaliteiten als de klassieke variëteiten die als wit vlees worden beschouwd. Verschillende soorten kunnen een flinke aanwezigheid van zware metalen en een hoog natriumgehalte hebben, maar deze nadelen kunnen ook worden opgelost door verschillende bereidings- en kookmethoden.

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement
x

Log alsjeblieft in om een video te uploaden

Registreer je met Facebook in twee eenvoudige stappen!
(We gebruiken Facebook enkel om de registratie te versnellen we plaatsen NIKS op jouw tijdslijn)

Login met Facebook

Vond je de video leuk?

Klik op "vind ik leuk" om op de hoogste te blijven en niet de beste video's te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt