Voorkom vroegtijdig oud worden door je deze 7 slechte gewoontes niet aan te wennen - BekijkDezeVideo.nl
x
Voorkom vroegtijdig oud worden door…
Man repareert auto in garage, komt poesje tegen en dan ontstaat er een aandoenlijke vriendschap Kat steelt graag schoenen van alle buren maar baasje betrapt hem. Via Facebookgroep komen de schoenen terug

Voorkom vroegtijdig oud worden door je deze 7 slechte gewoontes niet aan te wennen

21 Augustus 2021 • Door Skip
3.758
Advertisement

Naarmate de tijd verstrijkt, wordt het lichaam ouder. Dit proces is niet te stoppen en niet om te keren, maar kan wel degelijk worden versneld of vertraagd door de gewoontes die we hebben. Grijs haar, pijnlijke spieren of rimpels in het gezicht? Op een gegeven moment in je leven moet je je erbij neerleggen dat je niet voor altijd jong kan blijven. Wat echter wel zeker is, is dat we op kleine dingen kunnen letten willen we het verouderingsproces wat vertragen en misschien zelfs de mentale en fysieke vermoeidheid zoveel mogelijk voorkomen. In wezen moeten er een aantal simpele tips worden gevolgd wil je "het jeugdig zijn" zoveel mogelijk oprekken, maar wil je vooral gezond blijven. Wij gaan enkele ongezonde gewoontes aan je "verklappen" waarvan je vast al weet dat ze niet goed zijn, maar waar het misschien toch goed is om die jezelf voor zover mogelijk, niet aan te wennen.    

foto: Pexels

1. Ongezond eten: gezond en gebalanceerd eten betekent niet dat je aan een dieet moet om af te vallen. Je bent wat je eet bovendien en dus kan je je lijf ook niet voeden met geraffineerde en ongezonde producten. We moeten variatie aanbrengen in het eetpatroon, door altijd fruit, groente, mager vlees, vette vis en ontbijtgranen erin mee te nemen. Dit zijn allemaal producten die vrije radicalen bestrijden door de antioxidanten die erin zitten. Bovendien stel je met deze producten het verouderen uit. Dus laten we niet al te vaak chips en hamburgers eten! Het is overigens ook een goede gewoonte om op vaste tijdstippen te eten, zonder hierbij afgeleid te zijn door werk, studie of een andere bezigheid.

2. Roken: roken is slecht voor je, dat is geen geheim meer. Jammer genoeg roken er nog steeds veel mensen. Meteen bij de eerste sigaret zijn er al negatieve gevolgen voor het lichaam. Door te roken breng je je gezondheid op de lange termijn in gevaar, maar zijn er ook gevolgen die je absoluut ook sneller merkt. Denk hierbij aan een doffe huid, vroegtijdige rimpels, dof haar, gelige nagels. Dit zijn slechts een paar van de meest opvallende tekenen die horen bij deze slechte gewoonte.

foto: Pexels

3. Je huid niet verzorgen: wanneer je je opmaakt moet je niet vergeten om de make-up ook weer te verwijderen en daarbij dan zoveel mogelijk alle onzuiverheden te verwijderen die dagelijks vanzelf ontstaan in/op de huid. Wil je het vroegtijdig oud worden voor je uit schuiven dan is het verstandig om een huidverzorgingsroutine te hebben die uit een aantal kleine stappen bestaat. Eerst reinigen zodat je de onzuiverheden verwijdert, zo nu en dan dode huidcellen verwijderen en je huid voortdurend hydrateren. Je wilt het toch beperken dat voortijdig de eerste rimpels en lelijke plekjes gaan verschijnen of niet? 

4. Weinig of slecht slapen: het is algemeen bekend dat slaapkwaliteit enorme invloed heeft op het lichaam. Wanneer we niet voldoende slapen dan zijn de gevolgen heel erg goed merkbaar. Fysiek worden de zogenaamde "kringen" onder je ogen zichtbaar en maak je een steeds vermoeidere indruk. Om vroegtijdig ouder worden te voorkomen moeten we proberen om tijd te nemen voor nachtrust. Experts raden 7 à 8 uur slaap per nacht aan, indien mogelijk aan een stuk door.

Advertisement
foto: Needpix

5. Te weinig sporten: te veel zitten (door bijvoorbeeld het werk wat je doet) en te weinig sporten vormen samen een gewoonte waar het misschien maar beter van is om daar zo snel mogelijk iets aan te veranderen, willen we niet lelijk en te vroeg oud worden. Een leven waarin je veel zit heeft veel meer stress spanning tot gevolg en kunnen er hart- en vaatziekten ontstaan. Door je juist dagelijks een beetje fysiek in te spannen zorg je ervoor dat je spieren in je lichaam weer goed op spanning komen en dat je er ook jonger uitziet. 

6. In je ogen wrijven: het lijkt misschien gek maar door de vervelende gewoonte te hebben om in je ogen te wrijven verschijnen probleempjes als rimpels en kraaienpoten eerder en lijken die het proces te versnellen. De huid van dit deel in het gezicht is heel gevoelig, en door hier regelmatig over te wrijven kan het gebeuren dat het collageen en de elasticiteit van de huid afneemt en dat de jaren daar zullen gaan tellen. 

foto: Pexels

7. Je te veel zorgen maken: ja toch oefenen onze emoties ook een enorme invloed uit op het lichaam en is het daarom belangrijk dat we ze leren herkennen en er goed mee om leren gaan. Stress kan op de langetermijn negatieve effecten hebben op het geestelijk welzijn, maar ook op lichamelijk vlak merkbaar worden. Door bijvoorbeeld rimpels, hart- en vaatziekten etc. We hebben allemaal talloze problemen die we moeten oplossen maar moeten we wel uitkijken dat die problemen zo groot worden dat we ze niet meer op kunnen lossen, anders gaan we er nog aan onderdoor.

Zoals je kunt zien kan je door deze slechte gewoontes op te geven meer op je gemak en gezonder leven.

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement
x

Log alsjeblieft in om een video te uploaden

Registreer je met Facebook in twee eenvoudige stappen!
(We gebruiken Facebook enkel om de registratie te versnellen we plaatsen NIKS op jouw tijdslijn)

Login met Facebook

Vond je de video leuk?

Klik op "vind ik leuk" om op de hoogste te blijven en niet de beste video's te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt